יום שישי, 28 בינואר 2011

ככה לא בונים...נמל תעופה בינלאומי

כרונולוגיה של כישלון מתמשך


בהמשך להצהרות המעודדות של שר התחבורה כץ ברצוני להציג לפניכם את הכרונולוגיה של הטיפול הממשלתי ברעיון הקמת שדה תעופה בינלאומי בצפון:

מאי 1995: שר תחבורה בממשלת רבין ז"ל מר ישראל קיסר מורה על תכנון שדה תעופה בינלאומי בחיפה והפעלתו במשולב עם הנמל הימי.

אוגוסט 1996: יצחק לוי – שר התחבורה: השלמתו של סקר אווירונאוטי והסכמה עם רשות הנמלים והרכבות על גובה המנופים בנמל הימי של חיפה כחלק מתכנון שדה התעופה של חיפה.

אוגוסט 1997: החלטת ממשלה להפריט את שדה התעופה של חיפה

ינואר 1998: יצחק לוי שר התחבורה: השלמת סקר סיכונים משולב על ידי חברה מהולנד הכוללת את הסיכונים לשדה התעופה

1998-2000: שלושה שרי תחבורה משמשים בתפקיד במהלך שנתיים אלו: יצחק לוי, שאול יהלום, איציק מרדכי

מאי 2000: תמ"א 15 (לתפרושת שדות התעופה) קובעת כי שדה התעופה בחיפה יהיה בדרגה-2 שדה תעופה אזורי לטיסות צ'רטר .

אוגוסט 2000: אמנון ליפקין שחק שר התחבורה: מסתיים התכנון הראשוני לשדה תעופה בינלאומי בחיפה, כולל סקר התכנות והשלמת הסקר האווירונאוטי .

אוקטובר 2000: אמנון ליפקין –שחק מחליט על הקמת צוות בין-משרדי לקידום תכנונו של שדה התעופה בחיפה כשדה בינלאומי לטיסות אזוריות תוך בדיקת משמעיות הארכת מסלול ההמראה ל: 2,400 מטר מהם כ-500 מטר לתוך הים. למרות החלטת השר, הנושא לא מגיע לשלב תכנון מפורט והכנתם של התסקירים.

יולי 2002 : אפרים סנה שר התחבורה: וועדת שרים לכלכלה מאשרת את הצעת שר התחבורה, להכריז על התוכנית לפיתוח שדה התעופה של חיפה כפרויקט לאומי.

נובמבר 2002: מנכ"ל משרד התחבורה (בן ציון סלמן)- שר התחבורה בפועל הוא ראש הממשלה אריאל שרון וראש העיר חיפה – עמרם מצנע, חותמים על הסכם להאצת תכנון שדה התעופה בחיפה לשם הפיכתו לנמל תעופה בינלאומי. על-פי הסכם זה, קידום עבודות התכנון בפרויקט יבוצע על ידי עריית חיפה .

פברואר 2003: שר התחבורה –צחי הנגבי: פרויקט הרחבת שדה התעופה בחיפה מוכרז על ידי ראש הממשלה, שר האוצר ושר הפנים כפרויקט תשתית לאומי ומועבר לטיפול מואץ בוועדה לתשתיות לאומיות.

2005 : לאחר קדנציות קצרות של 2 שרי תחבורה צחי הנגבי ואביגדור ליברמן
שר התחבורה מאיר שטרית: במהלך שנה זו מתנהלים ויכוחים בין משרד התחבורה לעריית חיפה על חריגה מהמסגרת התקציבית הנדרשת לביצוע סקר נוסף.

אפריל 2006: מאיר שטרית שר התחבורה: משרד הביטחון ומנהל מקרקעי ישראל מסכמים על תחילתה של תוכנית להפיכת מנחת התעופה במגידו לשדה תעופה לטיסות בינלאומיות.
יוני 2006: שר התחבורה שאול מופז: עיריית חיפה מודיעה שמתן אישור למיכל האמוניה של חיפה כימיקלים לא יביא לשינוי תכנון שדה התעופה בחיפה

דצמבר 2006: שר התחבורה שאול מופז מצהיר שחזונו הוא שנמל התעופה הבינלאומי יוקם במנחת מגידו ולא בחיפה בכפוף ובהתאם לתוכנית העבודה של משרד התחבורה לשנת 2007

2008: מופז שר התחבורה מקבל המלצות וועדה בראשות האלוף במיל' הרצל בודינגר בה מומלץ שיש להקים שדה תעופה בינלאומי במגידו שבעמק יזרעאל תוך בחינת מספר חלופות נוספת כדוגמת נבטים וצקלג שתיהן בנגב. כמו כן ממליצה הוועדה על הזזת שדה דב לים תוך יצירת אי מלאכותי מול חופי תל-אביב.

אוגוסט 2009: שר התחבורה ישראל כץ: מודיע לרת"א כי המלצתו היא להקים שדה תעופה משלים לנתב"ג בבסיס ח"א רמת דוד

אפריל 2010 : שר התחבורה כץ מתחייב להאריך את מסלול שדה התעופה בחיפה ב:316 מטר על מנת לאפשר נחיתת מטוסי סילון צרי גוף

נובמבר 2010: שר התחבורה מודיע בכנס בטיחות התעופה השנתי כי הטיל לאחרונה על חברת נמלי ישראל לבחון אפשרות להאריך את מסלול הנחיתות וההמראות של שדה התעופה בחיפה אל תוך הים ולהופכו לנמל בינלאומי. לדבריו, הארכת המסלול תאפשר למטוסי סילון גדולים יותר להמריא לכל היעדים באגן הים התיכון.

לסיכום: מאז 1995 עברו 15 שנה, התחלפו 12 שרי תחבורה ושדה תעופה משלים לנתב"ג נראה עדיין רחוק . אולי כניסת ישראל ל: OECD – ארגון המדינות המפותחות יחייב את הממשלה לממש מקצת מהחלטות הממשלות הקודמות . בינתיים התוצאה היא 15-0 לרעתנו.

לצורך הנתונים בכתבה זו נעזרתי במאמר שפורסם ב:"גלובס" ב: 18.10.2009 ע"י מיכל מרגלית .

אין תגובות: