יום שישי, 28 בינואר 2011

ירדן "עוקפת את ישראל בסיבוב" וחותמת על הסכם ל: 'שמים פתוחים' עם האיחוד האירופאי

ירדן "עוקפת את ישראל בסיבוב" וחותמת על הסכם ל: 'שמים פתוחים' עם האיחוד האירופאי


ושוב שכננו ממזרח "עוקפים אותנו בסיבוב" . הסכם התעופה בין הממלכה ההאשמית והאיחוד האירופאי יאפשר לכל חברת תעופה מהאיחוד לטוס מכל יעד בארצות החברות באיחוד האירופי לירדן וממנה. ההסכם כמובן, יאפשר לחברות ירדניות (כיום רויאל גו'רדאנין אך בעתיד הלא רחוק גם חברת לאו קוסט המוקמת כעת בירדן) לטוס ללא כל מגבלה של כמות טיסות או מספר מושבים לכל יעד באיחוד.

שלב נוסף לפיתוח הסכם זה, תהיה חתימה עתידית על הסכם "החופש השישי" – הסכם שיאפשר לחברות מהאיחוד האירופאי לעצור בירדן בדרכן למזרח הרחוק על מנת להעלות ולהוריד נוסעים.
נכון הדבר גם לגבי הירדנים בטיסותיהם לצפון אמריקה ודרומה - הם יוכלו בעיקרון לעצור בכל שדה תעופה אירופאי ולהעלות ולהוריד נוסעים. באמצעות החברות של החברה הירדנית בברית ה: ONE WORLD הם יוכלו להשתמש בפלטפורמה השיווקית של חברות כדוגמת BAואיבריה על מנת לחבר את הנוסעים לטיסות המשך במספר אדיר של יעדים בצפון אמריקה ובדרומה.

כפועל יוצא מהסכם זה, כמות התיירים מהאיחוד האירופאי לירדן תגדל כמעט מיידית ובאופן משמעותי. כמו כן, הסכם זה יאפשר לירדן לבסס עצמה כ:HUB אזורי לחברות תעופה אירופאיות ותתחרה בכך בחלק ממדינות המפרץ כדוגמת דובאי, אבו-דאבי וקטאר.

לגבי ישראל המשמעות היא שחברות תעופה אירופאיות רבות התלויות בהסכמי התעופה הבילטראליים בין ישראל למדינות האיחוד השונות המטילים מגבלות ממגבלות שונות על חברות אלו, יעדיפו כעת לטוס לעמאן ללא מגבלות כל שהן ומשם יגיעו הנוסעים דרך הגשרים לישראל.

בתחום התיירות היוצאת גם יכולה להיות הסטת תנועה מנתב"ג לעמאן. נוסעים רבים יעדיפו לטוס לעמאן וממנה לעלות על טיסות למערב אירופה או למזרח הרחוק.

ברור שירדן עשתה קפיצת דרך ענקית בחתימת הסכם זה. ישראל עדיין במשא מתמשך ורב שנים מול האיחוד על חתימת הסכם דומה.

לעומת זאת, כיום יש לישראל הסכם "שמים פתוחים" עם ארה"ב שאינו ניתן למימוש עקב דירוג הבטיחות הנמוך – קטגוריה 2 שעד שישראל לא תעלה בדירוג ההסכם לא יוכל להתממש.

אין תגובות: